三好 力 Miyoshi Riki イギリス文学 ― イギリス演劇(王政復古期演劇)

このゼミでは、イギリス文学・文化について理解を深め、各自の卒業論文に向けて準備をすることを目的としています。卒論テーマは幅広く扱いますが、特にイギリス演劇(主に16世紀から18世紀まで)に関して興味を持つ学生を歓迎します。演劇は他の文学ジャンル(例として小説)とは異なり、作家だけではなく、俳優や座長や劇団などによって作品が大きく影響されます。従って本ゼミでは劇作品(play text)の分析だけではなく、演技方法、舞台装置や当時の検閲の問題などについても取り組んでいきます。

専門紹介

My academic field

研究分野は長い18世紀の英文学です。 その中でも特に、王政復古期演劇と演劇史(theatre history)を専門としています。 研究対象は当時の劇作家から俳優まで幅広く扱っています。 具体的には、王政復古期に活躍した座長のThomas Killigrew、俳優のGeorge Beeston、や劇作家のMatthew Medbourneが一例として挙げられます。

私の学生時代

My School Life

under construction

私の学生時代

My school life

Under Construction

学生の声

What the students say

Under Construction

担当科目

Classes

研究室・連絡先

Contact

<1年必修>Introduction to Literature and Culture
<1年以上選択>British Cultural History <2年必修>英文学史I
<2年以上選択>Shakespeare I/II
<ゼミ>英米文学語学演習T
<大学院など>英文学文献研究

研究室・連絡先

Contact

【研究室】 16-921
【e-mail】 miyoshi#waseda.jp (replace # with @)
【電  話】 03-5286-1559

主要著作

Main Publications

<主要著作・論文など Main Publications> R. Miyoshi, ‘A Tale of Two Theatres: Theatrical Rivalry between the King’s Company and the Duke’s Company, 1668-1672’. Restoration: Studies in English Literary Culture, 1660-1700 40.1 (2016): 25-44.
R. Miyoshi, ‘“Y’are welcome to the downfal of the Stage”: Charles Killigrew and the Demise of the King’s Company, 1677-1682’. Poetica: An International Journal of Linguistic-Literary Studies 84 (2015): 25-44.
R. Miyoshi, ‘“We have this day, expell’d our Men the Stage”: Dating the Prologue and Epilogue of The Parson’s Wedding’. Early Theatre 18.2 (2015): 119-123.
R. Miyoshi, ‘The Old Commoner: Matthew Medbourne’s Tract of 1673’. Notes and Queries 62.2 (2015): 263-265.
R. Miyoshi, ‘An Unpublished Document relating to the Restoration Actor Michael Mohun’. Notes and Queries 62.2 (2015): 265-266.
R. Miyoshi, ‘Was Thomas Killigrew a Cripple? New Evidence in an Unpublished Letter from Thomas Killigrew to the Duke of Ormonde’. Notes and Queries 61.3 (2014): 388-391.
R. Miyoshi, ‘New Light on Thomas Killigrew’s Activities from 1643 to 1647’. Notes and Queries 61.3 (2014): 387-388.
R. Miyoshi, ‘Samuel Sandford and Colley Cibber: Two Players’ Acting Techniques and the Rise and Fall of Restoration Villain Tragedy on the London Stage from the 1670s to the 1730s’. Theatre Notebook 68.3 (2014): 136-152.
R. Miyoshi, ‘When did George Beeston join the King’s Company? New Information in an Unpublished Letter’. Theatre Notebook 68.2 (2014): 66-68.
R. Miyoshi, ‘Thomas Killigrew’s Early Managerial Career: Carolean Stage Rivalry in London, 1663-1668’. Restoration and Eighteenth-Century Theatre Research 27.2 (2012) [recte 2013]: 13-33.